Orientering

Aktivitetsbanken

Øvelser og treningsprogram for
ski, orientering & golf

Orientering

Kortstokk-o

Miljø:
Skog, terreng, Skolegård
Nøkkelord:
Kortstokk
Ferdighetsnivå:
Nybegynner, Litt øvet, Viderekommen, Avansert
Målgrupper:
Barn, Ungdom, Voksne

Utstyr

Kortstokk,kart med poster,(Markeringshatt /stein om det blåser)

Hensikt

Litt annerledes og morsom øvelse med kart og kompass der det fysiske kombineres med flaks (i form av kort). Alle står likestilt i form av å oppnå et godt resultat.

Beskrivelse

Øvelsen kan gjennomføres som en lagøvelse eller individuelt. Del ut 5 kort til hver deltager eller lag. Benytt flere kortstokker om nødvendig. Legg også 2-3 kort på hver post (disse kan legges under en stein eller en minihatt om det er mye vind). Deltagerne får et kart hver der det er tegnet inn noen poster. Alle starter på starttrekanten og løper til de postene de selv ønsker. På hver post kan en få lov til å bytte ut ett av sine egne kort med ett av kortene som ligger på posten. Her er det kun fantasien som setter grenser for ulike utfordringer deltagerne kan få. Gi gjerne nye utfordringer fortløpende ettersom de klarer å gjennomføre utfordringene. På denne måten får de stadig vekk nye utfordringer ettersom de mestrer oppgavene.

  1. Om å gjøre å samle 5 kort i samme symbol

  2. Om å gjøre å samle 5 kort etter hverandre i stigende rekkefølge.

  3. Om å gjøre å få høyes mulig samlet sum på kortene.

  4. Om å gjøre å få lavest mulig samlet sum på kortene.

  5. Om å gjøre å få den beste pokerhånden.

 

Tips

Tips Øvelsene kan gjennomføres som fellesstart der de kun får 3-5 minutter til å gjennomføre hver oppgave. Det blir da noe tilfeldig hvem som er heldige og treffer på gode kort, samtidig som du har større sjanser for å finne flere kort desto fortere en løper. Si gjerne at alle må innom start/mål for hvert kort de finner. Her kan de legge igjen kortene sine et spesielt sted. For hvert symbol (hjerter, ruter, spar, kløver) hører det til ulike fysiske øvelser som skal gjennomføres. Denne øvelsen/bevegelsen skal gjennomføres tilsvarende antall ganger som hva kortet anviser. Eksempelvis: Ruter syv tilsvarer 7 armhevinger, eller spar ti tilsvarer 10 froskehopp. Etter dette er gjennomført kan en finne et nytt kort.

Sist oppdatert 26.09.2018.

Utviklet av:
Eliksir AS