Orientering

Aktivitetsbanken

Øvelser og treningsprogram for
ski, orientering & golf

Orientering

Treningsøkt A barmark 8-12 år

Forslag til en treningsøkt for barn 8-12 år.  

15 minutter innledning / oppvarming : Fire på rad og Mønsteret.
30 minutter hoveddel: O-sisten og Skattejakt.
15 minutter avslutning: Brikkesprint (Emit-brikker), merk en rundløype på  ett par hundre meter i terrenget.

I denne økten får barna trent: Rombevisthet, kartfortåelse, lære å orientere kartet, terrengtilvenning. Fysisk gir økta god utholdenhet og variasjon i bevegelsesmønster og intensitet.   

Vil du se videosnutter og maler for å printe ut, gå direkte til den aktuelle øvelsen i aktivitetsbanken.  

Øvelser

  1. Mønsteret
    Utstyr:

    Til ett oppsett:

    16 kjegler + 16 kinahatter i 4 ulike farger + kart med mønster

    (tegn inn ditt eget mønster på den blanke malen eller bruk de ferdige)

  2. Fire på rad
    Utstyr:
  3. Brikkesprint
    Utstyr:
    • 5-6 postbukker med Emit-enhet, 1 startenhet (nuller), Mini Time Recorder for å lese av brikketid. Husk Termopapir til Mini Time Recorderen.

    Elektronisk tidtakerutstyr og løperbrikker kjøpes fra www.idrettsbutikken.no . Det er laget en egen skolepakke. Søk på skolepakke EKT  

  4. Skattejakten
    Utstyr:
    • En ting som hver deltager kan bruke som skatt
    • Kart
  5. O-sisten (Fangeleken)
    Utstyr:

    14 markører Kart- et til hvert par, bortsett fra fangeparet 2 sett bokstavkoder m/fasit 14 fargestifter m/fasit

Sist oppdatert 18.04.2016.

Mønsteret

Miljø:
Barmark, Gymsal
Nøkkelord:
Orientere
Ferdighetsnivå:
Nybegynner
Målgrupper:
Barn, Ungdom

Utstyr

Til ett oppsett:

16 kjegler + 16 kinahatter i 4 ulike farger + kart med mønster

(tegn inn ditt eget mønster på den blanke malen eller bruk de ferdige)

Hensikt

Lære å orientere seg i omgivelsene på en morsom måte.

Beskrivelse

Denne leken kan gjennomføres individuelt eller med lag. Leken går ut på at deltakerne skal plassere ut kinahattene i det mønsteret som vises på "kartet". Det er kun lov å ta med seg en kinahatt hver gang og maks en person får oppholde seg på banen av gangen. Deltakerne må løpe tilbake til startstreken for å hente flere kinahatter.

Hvis leken kjøres som stafett må man ha ett oppsett per lag.

Last ned beskrivelse av øvelsen og ferdige kart/kartmal fra vedlegg.

Tilpasning for funksjonshemmede

Bevegelseshemmede stående:

Velg et område med jevnt underlag

 

Bevegelseshemmede sittende:

Velg et flatt område med jevnt underlag

Tilpass avstanden mellom kjeglene slik at en rullestol kan komme seg i mellom

Plasser kjeglene i slik høyde at en i rullestol får tak i dem; eks plasser kjegler oppå bøtter

 

Svaksynte:

Bruk klare farger på hattene, slik at det er tydelig hvor hattene blir plassert


Hørselshemmede:

Generell tilrettelegging for hørselshemmede kan du lese om ( Ny info kommer)

 

Utviklingshemmede:

Generell tilrettelegging for utviklingshemmede kan du lese om ( ny info kommer)

 

Fire på rad

Miljø:
Barmark, Gymsal, Skolegård
Nøkkelord:
Aktivitet/lek, Orientere
Ferdighetsnivå:
Nybegynner, Litt øvet, Viderekommen, Avansert
Målgrupper:
Barn, Ungdom

Utstyr

Hensikt

Lære å orientere seg i omgivelsene

Beskrivelse

De 16 kjeglene settes opp i 4x4 format (se vedlegg for skisse)

Dette er ”Bondesjakk” i storformat. Man kan velge å kjøre leken individuelt eller i lag med fellesstart. Leken går ut på at deltakerne skal forsøke å få fire på rad i en rekke eller diagonalt. Hvert lag/individ har fire kinahatter som skal legges på kjeglene en og en. Når en har lagt ut alle de fire kinahattene kan man flytte på sine egne. Deltakerne må løpe til startlinjen etter hvert trekk!

Tilpasning for funksjonshemmede

Bevegelseshemmede stående:

  • Velg et område med jevnt underlag

Bevegelseshemmede sittende:

  • Velg et flatt område med jevn underlag
  • Tilpass avstanden mellom kjeglene slik at en rullestol kan komme seg i mellom
  • Plasser kjeglene i slik høyde at en i rullestol får tak i dem; eks plasser kjegler oppå bøtter

Svaksynte:

  • Bruk klare farger på hattene, slik at det er tydelig hvor hattene blir plassert

Utviklingshemmede:

  • Kan spille 3 på rad
  • Generell tilrettelegging for utviklingshemmede kan du lese om her

Hørselshemmede:
Generell tilrettelegging for hørselshemmede kan du lese om her

Brikkesprint

Miljø:
Barmark, Gymsal, Skog, terreng, Skolegård
Nøkkelord:
Aktivitet/lek
Ferdighetsnivå:
Nybegynner
Målgrupper:
Barn, Ungdom

Utstyr

  • 5-6 postbukker med Emit-enhet, 1 startenhet (nuller), Mini Time Recorder for å lese av brikketid. Husk Termopapir til Mini Time Recorderen.

Elektronisk tidtakerutstyr og løperbrikker kjøpes fra www.idrettsbutikken.no . Det er laget en egen skolepakke. Søk på skolepakke EKT  

Hensikt

En morsom og spennende form for intervall Trener stemplingsteknikk i orientering

Beskrivelse

Lag en rundløype i terrenget på 2-300 meter. Sett opp 5-6 postbukker (med Emit stemplingsenheter) med passe avstand mellom hver bukk. På starten av løypa er det en postbukk med en startenhet (nuller). Hver deltager får en elektronisk brikke (Løperbrikke Emit). Brikka nulles ved å legge den på startenheten, deretter benyttes brikka ved å stemple på hver post i løypa, og avsluttes med å stemple på målbukken. Deltagerne kan få tiden de brukte på løypa, og mellom hver post ved å lese av brikka på en Mini Time Recorder.

Barn synes det er morsomt og spennende med den elektronisk brikka, og vil gjerne løpe flere ganger og se om de klarer å forbedre sin egen tid.

Se video for demostrasjon av aktiviteten

Tilpasning for funksjonshemmede

Bevegelseshemmede stående:

  • Underlag og stigning tilpasses

Bevegelseshemmede sittende:

  • Underlag og stigning tilpasses slik at en som sitter i manuell rullestol kan komme frem alene
  • Stemplingsenhet plasseres slik at en i rullestol når frem

Svaksynte/blinde:

  • Bruk postskjermer med klare farger, eventuelt en gul refleksvest festet til postbukken
  • Gå igjennom løypa med den svaksynte først
  • En person tar på seg refleksvest og løper foran den svaksynte for å vise vei
  • Den svaksynte og en person løper sammen ved å holde et kort tau mellom seg. Personen som fungerer som ledsager kan bane vei til stemplingsbukkene. 

Hørselshemmede:
Generell tilrettelegging for hørselshemmede kan du lese om her

Utviklingshemmede:
Generell tilrettelegging for utviklingshemmede kan du lese om her

Skattejakten

Miljø:
Gymsal, Skolegård
Nøkkelord:
Kartforståelse
Ferdighetsnivå:
Nybegynner
Målgrupper:
Barn

Utstyr

  • En ting som hver deltager kan bruke som skatt
  • Kart

Hensikt

Forstå og bruke enkle kart.

Beskrivelse

Øvelsen kan gjøres på 3 forskjellige måter:

1) Deltakerne tegner først et eget kart over gymsalen, alternativt skolegården. Deretter gjemmer de en skatt i området og markerer dette med en rød ring på kartet. Skatten kan være en navnelapp eller noe annet lite. Deretter bytter deltagerne kart med en annen og skal forsøke finne skatten til den andre deltageren.

2) Deltakerne gjemmer en skatt på et skolegårdskart (innen et bestemt område) og markerer dette med en rød ring på kartet. Deretter bytter deltakerne kart med en kompis og skal finne skatten hans/hennes.

3) Del deltakerne i lag. Hvert lag får et kart der ulike poster er tegnet inn. Lagene kan ta postene i valgfri rekkefølge. På hver post finnes en ledetråd til hvor skatten ligger skjult. Har du funnet nok ledertråder så finner du nøyaktig hvor skatten er skjult. 

Tilpasning for funksjonshemmede

Bevegelseshemmede stående:

  • Underlag og stigning tilpasses.

Bevegelseshemmede sittende:

  • Underlag og stigning tilpasses slik at en som sitter i manuell rullestol kan komme frem alene.
  • Dersom øvelsen gjennomføres i gymsal, så må det være plass til rullestol mellom apparatene.
  • De som skal gjemme skatten for en som sitter i rullestol må få beskjed om at den skal gjemmes slik at personen i rullestol når frem.

Svaksynt:

  • Forstørr kartene slik at de blir enklere å lese.
  • Bruk en skatt med sterk farge og legg skatten godt synlig

Hørselshemmede:
Generell tilrettelegging for hørselshemmede kan du lese om her

Utviklingshemmede:
Generell tilrettelegging for utviklingshemmede kan du lese om her

O-sisten (Fangeleken)

Miljø:
Barmark, Gymsal
Nøkkelord:
Aktivitet/lek
Ferdighetsnivå:
Nybegynner
Målgrupper:
Barn, Ungdom

Utstyr

14 markører Kart- et til hvert par, bortsett fra fangeparet 2 sett bokstavkoder m/fasit 14 fargestifter m/fasit

Hensikt

Øver konsentrasjon, samarbeid, bruk av enkel kartskisse Morsom måte for kortintervall

Beskrivelse

 
Forberedelser:
 
Strek opp eller marker med bånd aktivitetsområdet som vist på illustrasjonen.
Sett ut markører slik skissen viser.
Legg bokstavene eller fargestiftene under/ved/på markørene slik at det stemmer med fasiten.
 
Deltakerne skal løpe fra post til post i stigende nummer-rekkefølge og kan starte på det nr de ønsker.
To deltagere går sammen om et kart og de må holde sammen hele tiden. ( f.eks. feste et bånd i håndleddet, holde hånda). For at de skal komme til neste post må de krysse midtfeltet eller fangefeltet. Her står et par som skal prøve å ta de som løper forbi. Disse må også hele tiden holde sammen. Hvis et par blir tatt, må de levere fra seg kartet til paret som står i fangefeltet. De som nå får kartet fortsetter der de andre slapp. På den måten vil de som har'n bli skiftet ut hele tiden. Det er om å gjøre å ta alle postene på kortest mulig tid.
 
For å kontrollere at deltakerne har løpt til riktig post, kan det være en fargestift under/ved/på hver markør som de skal fargelegge sirkelen med, eller det kan være en bokstav de skriver i/ved sirkelen. Kan lage ord som de skal finne ut av etter løpet.
 
For de eldre er det en morsom måte å løpe kortintervall på.

Tilpasning for funksjonshemmede

 
Bevegelseshemmede stående:
Hvor båndet festes kan tilpasses slik at bevegelsesmønsteret blir likt for alle deltagerne
Fangeområdet kan gjøres mindre slik at det er enklere å fange et annet par
 
Bevegelseshemmede sittende:
Tilpass avstanden mellom kjeglene slik at en rullestol kan komme seg i mellom
Velg et flatt område med jevnt underlag
Plasser kjeglene i slik høyde at en i rullestol får tak i dem; eks plasser kjegler oppå bøtter
Fangeområdet kan gjøres mindre slik at det er enklere å fange et annet par
 
Svaksynte:
Forstørr målestokken på kartutsnittet slik at det blir enklere å lese
De som er fangere har alltid på seg en gul vest, slik at det er tydelig hvem som er fangere til en hver tid
 
Hørselshemmede:
Generell tilrettelegging for hørselshemmede kan du lese om (ny info kommer)
 
Utviklingshemmede:
De som er fangere har alltid på seg en gul vest, slik at det er tydelig hvem som er fangere til en hver tid
Generell tilrettelegging for utviklingshemmede kan du lese om (ny info kommer)

Utviklet av:
Eliksir AS