Målestokkmagi
- Miljø:
- Skog, terreng, Skolegård
- Ferdighetsnivå:
- Litt øvet, Viderekommen
- Målgrupper:
- Barn, Ungdom
Utstyr
- Kart i ulik målestokk over samme område
- Linjal
Hensikt
Bli kjent med kart i ulik målestokk
Beskrivelse
Skriv ut ut et skolegårdskart/sprintkart i vanlig målestokk (f.eks. 1:4000) kalt KART1 og det samme kartet i stor målestokk (1:2000, dobbelt så stort som originalen) kalt KART2.
La deltakerne skritte opp avstanden mellom to detaljer ved å se på KART1 og gjenta det samme ved å se på KART2. Ta lange skritt (ca. 1m) og gå i rett linje. Deltakerne finner da ut at avstanden i virkeligheten er den samme, selv om avstanden på kartene er ulik. Gjør deltakerne oppmerksomme på at 1:4000 betyr at 1 cm på kartet = 40m (4000cm) i virkeligheten og at 1:2000 betyr at 1cm på kartet = 20m (2000cm) i virkeligheten.
Deltakerne får deretter utfordringer som de først prøver å løse ved å se på kartene, for så å sjekke ut i virkeligheten. Kartet du finner under "Bilder" er i målestokk 1:2000, har 8 markerte punkter og er ment som tips i denne sammenheng:
- Se på begge kartene: Finn avstander mellom detaljer du mener er ca. 20 m (1cm fra 1 til 2), 100m (5 cm fra 3 til 4), 200m (10cm fra 5 til 6)...
- Se på begge kartene: Hvor mange meter er det fra hushjørnet til steinen? Fra stikrysset til skrenten? Merllom de to spesielle detaljene (fra 7 til 8 er det 2cm, altså 40m)
- Se på KART1 og finn en avstand mellom to detaljer - se deretter på KART2 og finn en avstand mellom to andre detaljer som du mener er like lang.
- ...
Så kan deltakerne skritte opp avstanden mellom ulike detaljer først, for deretter å tenke ut hvor langt det er på KART1/KART2 - kontroller kartet til slutt.
Tips
1) Øvelsene kan bli noe enklere dersom man går langs en ledelinje, som en husvegg, fra et hjørne av ballplassen til et annet, en rett del av en sti/gangvei. 2) Etter litt utprøving kan deltakerne løpe og evt. ta tiden. Hvor lang tid tar det å løpe 2 cm på KART1, 10cm på KART2...?
Bilder
Sist oppdatert 25.06.2025.