Pokemon - O
- Miljø:
- Skog, terreng, Skolegård
- Nøkkelord:
- Orientering, Pokemon
- Ferdighetsnivå:
- Nybegynner, Litt øvet, Viderekommen, Avansert
- Funksjonshemninger:
- Bev.h. stående
- Målgrupper:
- Barn, Ungdom
Utstyr
Pokemon-kort ( se mal for pokemon i pdf )
Kart til hver deltaker
Hensikt
Øvelsen gir god trening på kartdetaljer, holde orden på antall og konsentrasjon. I tillegg vil det skape stor aktivitet og glede.
Beskrivelse
Pokemon-O
Målgruppe: Passer for alle, fra nybegynner barn ca 7 år til eldre og mer erfarende. Vanskegraden kan justeres.
Start med å lage ganske mange Pokemonkort. (Se vedlagte eksempel for pokemon-mal figurer). Vi anbefaler å laminere pokemon-malen før man klipper opp til små pokemon- kort.
Enten så bør man ha like mange Pokemonkort som antall deltakere, eller så kan man dele inn i grupper.
Alle Pokemon tilhører en type/element (Normal, Fire, Water, Grass osv). En type Pokemon tilhører en kartdetalj. Et eksempel: Water = vann, Rock = stein, Flying = koller, Dragon = grop, Phsycic = stup osv.
Man tegner inn på et mal-kart hvor det skal plasseres ut type pokemon-kort . Deretter plasserer man ut alle Pokemon-kortene som er angitt på kartet. (vist på side 1 og 2 i vedlagte pdf som et eksempel)
Alle deltakere får så et blankt kart uten postmarkeringer. Kun start-trekant er tegnet inn og markering av pokemon-området med rød strek på kartet. På baksiden av hvert kart er det skrevet en forklaring (se side 3 og 4 i pdf eksemplet).
Målet er å finne flest mulig typer Pokemon. Man får 1 poeng for hver type pokemon.
I tilegg kan man legge til ekstra poeng, f.eks. 3 poeng for Picachu eller favorittpokemonen til treneren.
Ulik vanskegrad:
På N-nivå så kan f.eks. postene være tegnet inn på kartet. De kan få i oppgave å samle inn færre pokemon.
For C og B-nivå så kan man legge inn mer avanserte kombinasjoner.
Bildet på side 6 i eksempelet viser en patent på hvordan man kan legge ut Pokemons.
Bildet på side 7 viser opptelling etter at man har kommet i mål.
Last ned vedlegg
Sist oppdatert 06.04.2017.