Skistafett i gymsalen
- Miljø:
- Gymsal
- Nøkkelord:
- Koordinasjon, Lek
- Ferdighetsnivå:
- Nybegynner, Litt øvet, Viderekommen, Avansert
- Funksjonshemninger:
- Bev.h. stående, Blind, Hørselshemmede, Svaksynt, Utviklingshemmede
- Målgrupper:
- Barn, Ungdom
Utstyr
Utstyr pr. lag: To benker, hoppetau eller tilsvarende, fire teppefliser som gjør farkosten glidende på underlaget. Teppefliser av den myke sorten glir bedre enn de harde.
Hensikt
Koordinasjon
Beskrivelse
Stafetten går ut på å bruke benker som ski, og bevege seg fra a til b. Mattene under benkene gjør farkosten glidende på underlaget. Del utøverne inn i grupper eller lag på tre til fem personer. Det er flere måter å gjennomføre stafetten. Den problemløsende metode fungerer godt. Har du 15 utøvere kan du dele dem inn i tre grupper og gi følgende oppgave: Lag ski med bindinger, og bruk disse til å komme fra a til b.
Variasjoner:
- Antallet på hver gruppe kan varieres. Flere personer gir større samarbeidsgevinst, mens færre gir større styrkegevinst.
- Ved gjennomkjøring flere ganger kan annenhver person gå baklengs.
- Bind for øynene kan brukes.á
Tilpasning for funksjonshemmede
Svaksynt - blind:
Stafett er gøy – god organisering er uhyre viktig!
Tips om ulike ledsagerteknikker finner du her.
- Gode markering (kontrastfarger) som viser området for den svaksynte.
- Krever ingen ekstra tilrettelegging.
- Krever god ledsaging.
- Utøvere med synshemming har generelt dårligere balanse enn seende
Bevegelseshemmet sittende:
Øvelsen er ikke egnet.
Bevegelseshemmet stående:
Krever ingen ekstra tilrettelegging.
Utviklingshemmet:
Tips om tilrettelegging for målgruppen finner du her.
Hørselshemmet:
Tips om tilrettelegging for målgruppen finner du her.
Tips
Denne øvelsen fungerer også godt med matter istedenfor benker. Organiseringen blir enklere med matter, men kreativitet stimuleres bedre ved bygging av ski. I slike øvelser er det derfor viktig å stille spørsmålet om hva som er viktig - bevegelse eller den kreative prosessen. I mange tilfeller stimulerer den kreative prosessen til mer aktivitet, og motsatt. Kreative øvelser kan fungere dårlig fordi utøverne ikke er vant med øvelser hvor det kreves mer enn det fysisike. Det gjelder her å finne en balensegang mellom det kreative og det funksjonelle.
Sist oppdatert 24.06.2015.