Rapport-orientering
- Miljø:
- Skog, terreng, Skolegård
- Nøkkelord:
- Kartforståelse, Aktivitet/lek
- Ferdighetsnivå:
- Nybegynner, Litt øvet, Viderekommen, Avansert
- Funksjonshemninger:
- Bev.h. sittende, Bev.h. stående, Hørselshemmede, Svaksynt, Utviklingshemmede
- Målgrupper:
- Barn, Ungdom
Utstyr
Svaralternativer, kopiert opp til hver deltaker. Kart med inntegnet poster
Hensikt
Orientere etter kart og finne fram til postene som er markert på kartet men ikke i terrenget .
Beskrivelse
Et antall enkle poster (f.eks. 10-15) er tegnet inn på skolekartet, gate-kartet e.l.
Postene er tydelige detaljer. ( gjerde, lekeapparat, stikryss osv. ). For hver post lages det et spørsmål som deltagerne skal svare på som bevis på at man har oppsøkt posten. Her trenger man ikke forarbeid med å henge ut postmarkering.
Eks: Post 1 er et hushjørne. Spørsmålet kan være: hvilken farge har huset? Deltakeren skriver ned eller krysser av om svaralternativ benyttes.
Tilpasning for funksjonshemmede
Bevegelseshemmede stående:
Underlag og stigning tilpasses
Bevegelseshemmede sittende:
Underlag og stigning tilpasses slik at en som sitter i manuell rullestol kan komme frem alene
Et veivalg skal kunne gjennomføres med manuell rullestol
Svaksynte:
Den svaksynte kan få et kart med større målestokk, slik at detaljene blir enklere å lese.
Svarkupongen gis i en større skriftstørrelse
Hørselshemmede:
Generell tilrettelegging for hørselshemmede kan du lese om her
Utviklingshemmede:
Generell tilrettelegging for utviklingshemmede kan du lese om her
Sist oppdatert 01.02.2017.