Foto-orientering, rundløype
- Miljø:
- Skog, terreng, Skolegård
- Nøkkelord:
- Kartforståelse
- Ferdighetsnivå:
- Nybegynner
- Funksjonshemninger:
- Bev.h. sittende, Bev.h. stående, Hørselshemmede, Svaksynt, Utviklingshemmede
- Målgrupper:
- Barn, Ungdom
Utstyr
Forberedelser: Ta 8-10 bilder av detaljer som skrives ut på papir, legges i A4 plastlomme eller lamineres. Tråd/hyssing til plastlomma for oppheng. Evt. kodebokstaver, symbol skrives/festes på bildepostene. Penn og papir der deltagerne skal kvittere at de har vært på postene.
Hensikt
Kartforståelse gjennom bruka av bilder. Gjenkjenne steder og oppfatte detaljer
Beskrivelse
Det er på forhånd tatt 8-10 bilder av ulike detaljer innen et kjent område (f.eks. skoleområdet). Detaljer kan være hushjørne, lekestativ, gjerde osv. Bildene er tatt slik at de danner en rundløype fra et felles startpunkt. Bildene henges ut som "poster" på riktig sted på forhånd. Deltagerne starter parvis med litt mellomrom. Første bilde henger på startpunktet og forteller hvilken detalj deltagerne skal til. På denne detaljen henger et nytt bilde av neste sted de skal løpe til osv.
Ønsker man at deltagerne skal kvittere på "bildepostene" så kan man ha bokstav eller enkle symboler på posten (f.eks. blomst, bil e.l.) som barna kan krysse av på et eget ark med tilsvarende symboler (noen flere symboler enn det er poster!)
Tilpasning for funksjonshemmede
Bevegelseshemmede stående:
- Underlag og stigning tilpasses
- Deltager med nedsatt funksjon i armer, eller som har behov for staver ved bevegelse kan benytte et kartstativ som festes på magen. Se info om hjelpemidler i orientering her
Bevegelseshemmede sittende:
- Velg et flatt område med jevnt underlag
- Plasser postene slik at en person i rullestol kan rulle frem til postene
- Et veivalg skal kunne gjennomføres med manuell rullestol
- Kartstiv kan festes på magen for å frigjør hendene. Se mer her
Hørselshemmede:
Generell tilrettelegging for hørselshemmede kan du lese om her
Svaksynt:
- Forstørr bildene slik at de er tydelige å se
- Nummer/kode eller figurer på være så tydelige og store at de lett kan skilles fra hverandre på stemplingskortet
Utviklingshemmede:
- Sørg for at den neste detaljen de skal til synes fra den forrige detaljen
- Ta bilder av detaljer som er kjent fra før
- Generell tilrettelegging for utviklingshemmede kan du lese om her
Tips
For å øke vanskelighetsgraden kan deltagerne tegne inn en ring på kartet der de mener posten er
Bilder
Sist oppdatert 11.09.2018.