Landskapsbygging
- Miljø:
- Barmark, Skolegård
- Nøkkelord:
- Kartforståelse
- Ferdighetsnivå:
- Nybegynner
- Funksjonshemninger:
- Bev.h. sittende, Bev.h. stående, Hørselshemmede, Svaksynt, Utviklingshemmede
- Målgrupper:
- Barn
Utstyr
- Ting som finnes i naturen
- Område med sand om mulig
- Penn og papir om deltagerne skal tegne landskapet de har bygget
Hensikt
Lære seg å forstå hvordan et kart er bygd opp.
Beskrivelse
Velg ut et område i skolegården eller på barmark, gjerne der det er sand. Området bør ikke være for stort, ca. 3x3 meter.
Aktiviteten kan gjennomføres på 3 ulike måter:
1) La deltagerne bygge sitt eget landskap ved å bruke gjenstander de finner i naturen, for eks. steiner, pinner osv
- En fortsettelse på aktiviteten er å la deltagerne lage sitt eget kart over det landskapet de har bygget opp
2) La deltagerne bygge noe de ser rundt seg, eksempel del av skolegården
3) Deltagerne skal lage et landskap ut fra et kartutsnitt som de får utdelt
Tilpasning for funksjonshemmede
Bevegelseshemmede stående:
- Dersom deltageren mangler armer, så kan deltageren ha en medhjelper som bygger det personen forklarer
Bevegelseshemmede sittende:
- Ta med et sitteunderlag eller lignende som personen kan sitte på når landskapet bygges
- Deltagerne kan bygge landskapet på et bord e.l
Hørselshemmede:
Generell tilrettelegging for hørselshemmede kan du lese om her
Utviklingshemmede:
Generell tilrettelegging for utviklingshemmede kan du lese om her
Sist oppdatert 14.05.2020.