Landskapsbygging
- Miljø:
- Barmark, Skolegård
- Nøkkelord:
- Kartforståelse
- Ferdighetsnivå:
- Nybegynner
- Funksjonshemninger:
- Bev.h. sittende, Bev.h. stående, Hørselshemmede, Svaksynt, Utviklingshemmede
- Målgrupper:
- Barn
Utstyr
- Ting som finnes i naturen
- Område med sand om mulig
- Tegneblyanter og papir
Hensikt
Lære seg at et kart er en forenklet og forminsket tegning av terrenget
Beskrivelse
Velg ut et område i skolegården eller på barmark, gjerne der det er sand. Området bør være ca. 3x3 meter.
Aktiviteten kan gjennomføres på 3 ulike måter:
1) La deltakerne bygge sitt eget landskap ved å bruke gjenstander fra naturen, for eksempel steiner, pinner, barnåler, sand osv. Deretter tegner de et kart som viser landskapet.
2) La deltagerne bygge noe de ser rundt seg, for eksempel en del av skolegården. Deretter kan de tegne et kart som viser landskapet.
3) Deltagerne bygger et landskap basert på et kartutsnitt de får utdelt.
Tilpasning for funksjonshemmede
Bevegelseshemmede stående:
- Dersom deltageren mangler armer, så kan deltageren ha en medhjelper som bygger det personen forklarer
Bevegelseshemmede sittende:
- Ta med et sitteunderlag eller lignende som personen kan sitte på når landskapet bygges
- Deltagerne kan bygge landskapet på et bord e.l
Hørselshemmede:
Generell tilrettelegging for hørselshemmede kan du lese om her
Utviklingshemmede:
Generell tilrettelegging for utviklingshemmede kan du lese om her
Sist oppdatert 06.06.2025.